Hur får man skolor att prata mer om alkohol och hälsa på ett sätt som faktiskt fungerar?
För Josef Elveskog, socionom och legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning, handlar det om att göra det enkelt och konkret.

”En mentor som ska ha en klasstimme har inte tid att tänka på hela det salutogena perspektivet. Ge mig bara en lektion. Vad är budskapet? Vad ska jag göra och genomföra?”

Josef arbetar på utbildningsförvaltningen i Stockholm stad, där han stöttar över 200 skolkuratorer i deras yrkesroll. I grunden har han alltid drivits av det förebyggande arbetet, och redan 2009 började han använda material från Prata om Alkohol.

När Anna Nygren på Prata om Alkohol nyligen hade ett besök för skolkuratorer i Stockholm var Josef den som stod bakom inbjudan. Han beskriver responsen som mycket positiv, att deltagarna gav toppbetyg i utvärderingen. Samtidigt lyfter han att han gärna sett ännu mer fokus på att testa övningarna.

”Det hade varit bra med mer metodträning. Att faktiskt få prova övningarna, leka elever och se hur det går till i praktiken. Då ökar chansen att materialet verkligen används.”

En metod som håller

När Josef tidigare i sin karriär fick uppdraget att minska ungdomars alkoholkonsumtion på Östermalm, började han leta efter verktyg som kunde fungera i praktiken. Det var då han hittade övningen Majoritetsmissförståndet på Prata om Alkohol.

”Jag har gjort den övningen hundratals gånger. Kanske mest i hela landet! Den är enkel, tydlig och får eleverna att tänka till, att alla faktiskt inte dricker.”

För Josef handlar framgången i det förebyggande arbetet om att materialet är lätt att använda.

”Det jag gillar med Prata om Alkohol är att det hjälper skolan att faktiskt genomföra lektioner. Man får färdiga övningar och vet hur lång tid det tar.”

Färdiga lektioner gör skillnad

Josef ser ett stort behov av konkreta verktyg i skolans hälsofrämjande arbete.

”I skolan finns så mycket flufford, hälsofrämjande, salutogent perspektiv och så vidare. Men ibland behöver vi bara få något som fungerar direkt. Det är där, med färdiga lektioner som Prata om Alkohol gör skillnad.”

Attityderna bland unga har också förändrats.

”Unga dricker mindre idag, men det är fortfarande viktigt att slå hål på myten att alla gör det. Det behöver både elever och föräldrar bli påminda om.”