En ny forskningsrapport från Malmö universitet, ”Barnets hälsoväg genom Malmö stads utbildningsväsende”, lyfter fram skolans avgörande roll för barns och ungas hälsa. Studien visar att de skolor som lyckas bäst arbetar systematiskt, sätter in tidiga insatser och ser till att hela personalen – inte bara elevhälsan – är delaktiga i det främjande arbetet.
Forskarna beskriver hur begreppet ”pedagogisk hälsa” kan stärka skolans uppdrag. Det innebär att undervisning och relationsskapande inte bara handlar om lärande, utan också om att främja psykisk, fysisk, social och existentiell hälsa. När lärare, elevhälsoteam och skolledningar samverkar i välstrukturerade forum skapas förutsättningar för långsiktig skolutveckling och ökad likvärdighet.
Samtidigt framhålls att skolan ensam inte kan lösa ungas hälsa – men den är en av de starkaste friskfaktorerna i barns vardag. Genom att prioritera främjande insatser hoppas forskarna att behovet av akuta, åtgärdande insatser på sikt ska minska.