En ny undersökning från Prata om Alkohol visar att det förebyggande arbetet i skolan är eftersatt, trots lagkrav och nationella strategier. Hela 87 % av lärarna uppger att elevhälsan sällan eller aldrig arbetar strukturerat med förebyggande insatser under elevernas schemalagda tid. Mest eftersatt är arbetet kopplat till ANDTS-frågor (Alkohol, Narkotika, Doping, Tobak och Spel), trots att dessa frågor är centrala i regeringens strategi och i skollagen. 

– Skolans oförmåga att prioritera förebyggande arbete skapar en farlig lucka för elever i riskgrupper. Detta kan inte bara leda till att problem identifieras för sent, utan också att skolans grundläggande ansvar för elevers hälsa och utveckling undermineras, säger Fred Nyberg, senior professor vid U-FOLD, Uppsala universitet, och expert på Prata om Alkohol. 

Den psykiska ohälsan bland unga ökar samtidigt lavinartat och kryper allt längre ned i åldrarna, något som både denna undersökning och tidigare rapporter från Skolinspektionen (redan 2015) tydligt visar. För att möta dessa utmaningar krävs ett mer strukturerat och samordnat arbete mellan elevhälsan och pedagogerna – och inte minst att eleverna själva blir mer delaktiga i utformningen av skolans förebyggande arbete. 

– Endast 22 % av lärarna uppger att de har kartlagt elevernas behov kring förebyggande insatser. Vi måste börja lyssna mer på eleverna och ge dem inflytande över hälsofrämjande åtgärder. Det är avgörande för att skapa en tryggare skolmiljö och förebygga utslagning, konstaterar Anna Nygren, speciallärare och expert på Prata om Alkohol. 

Ett gemensamt ansvar 

Undersökningen visar också på en relativ samsyn mellan elevhälsan och pedagogerna kring problemens omfattning, men bristen på samarbete och konkreta insatser oroar. För att skolan ska kunna möta sitt uppdrag krävs ett gemensamt ansvar – där både skolpersonal, elevhälsoteam och elever kan bidra till att stärka det förebyggande arbetet. 

– Undersökningens resultat pekar tydligt på behovet av att förnya och förstärka arbetet med ANDTS-frågor och andra hälsofrämjande insatser i skolan, i linje med de krav som redan ställs i lag och nationella strategier. Genom att säkerställa att förebyggande arbete får en central plats i skolans vardag kan vi rusta dagens unga för en tryggare och hälsosammare framtid, menar Anna Nygren, speciallärare och expert på Prata om Alkohol. 

För vidare perspektiv på frågan se även vår debattartikel, publicerad hos Altinget. Länk till debattartikel. Där diskuterar vi problematiken och presenterar lösningsförslag för att stärka skolans förebyggande arbete.

________________________________ 

Presskontakt 

Anna Nygren 

Speciallärare och expert på Prata om Alkohol 

E-post: info@prataomalkohol.se 

Telefon: 070-820 89 99 

________________________________ 

Om undersökningen 

Undersökningen ”Skolan förebygger 2024” bygger på svar från över 1 000 skolpersonal, alltså lärare, elevhälsopersonal och skolledare. Syftet är att kartlägga det förebyggande arbetet inom skolan med fokus på ANDTS och hälsofrämjande insatser. Se bifogad analys av de viktigaste resultaten ur undersökningen. Läs analys av undersökningen

________________________________