Marie- Louise Alexandersson är högstadielärare i ämnena SO och bild på Engelbrektskolan i Borås.

Förra året vann dina elever första, andra och tredjepris i våran filmtävling “Berätta för 100 andra”. Varför tror du att just era bidrag gick så bra?

Jag förbereder eleverna väldigt noggrant. Jag har tagit fram ett dokument som vi går igenom i helklass. Vi börjar med att titta på olika bilder och konsekvenser av att ha alkohol i kroppen. Då utgår vi från hemsidan Berätta för 100 andra och går igenom alkohol och trafikfaktan som finns där. Sen tittar vi också på tidigare bidrag så de får en bild av vad de kan tänkas göra. De får själva bestämma om de vill skapa filmen utifrån stillbilder, om de vill animera eller om de vill skådespela själva. Jag frågar också eleverna om de har någon vana av att göra film sen tidigare och hur de i så fall brukar gå tillväga, om de använder något program för redigering eller så. Så jag får en grund gällande kunskapsnivå. 

Vi startar alltid med planering. Det ska göras en tydlig skiss på händelseförloppet innan de sätter igång och filmar. Jag använder sex lektioner till arbetet med Berätta för 100 andra och två av de tillfällena är enbart för planering enligt dokumentet jag ger ut så de har en plan innan de sätter igång. Jag har också kopierat filmskolan som finns på hemsidan så de får lite information om hur de går tillväga. Jag trycker på att de ska anstränga sig för att hitta sin egna stil och idé. Så först planering och sen filmning. De ska berätta för mig vad, när och var de ska filma. 

Hur tas detta emot av dina elever? 

Eleverna tycker att detta är jätteroligt. Det är lite friare vilket gör att de utvecklas kreativt. Jag märker ett stort engagemang och för de som inte tycker det är riktigt lika roligt så brukar jag ge alternativ på hur de kan gå tillväga. Till exempel: Ta tre papper, på första pappret ritar du börja, på andra pappret är det en händelse och på sista är det ett avslut. Sen filmar eleven bara av pappret. Men de allra flesta tycker att det är kul att de får gå ifrån klassrummet och jag tycker att de är så duktiga på att ta ansvar. Jag är superimponerad. 

Jag märker att filmtävlingen medvetandegör eleverna. Jag tycker också att just 8an är en väldigt bra ålder att börja med detta eftersom det är åldern där alkohol börjar bli lite intressant. Att synliggöra konsekvenserna av alkohol. Jag behöver också anpassa uppgiften för att ämnet berör eleverna på olika sätt. Alla familjer har olika relation till alkohol så man måste ha med sig att det är ett viktigt men oerhört känsligt ämne. Jag tror att en stor del till varför det går såpass bra för oss är engagemanget. Både jag och eleverna tycker att detta är viktigt och roligt. Jag försöker trycka på det att: Ha kul! 

Vad skulle du vilja säga till de som inte upptäckt tävlingen än?

Våga försök! Våga pröva! Detta är ett annat och nytt sätt att berätta om problemet med alkohol på. Det är viktigt att lyfta vilka konsekvenser alkohol får. Jag märker att det gör skillnad för barnen och de tycker det är roligt. Det är så bra att undervisa i detta med en annan vinkel och att de får vara med och skapa själva. Många elever vågar så mycket mer än vad de tror. Jag har sett jätteblyga elever blomma ut och helt plötsligt vill de vara huvudrollsinnehavare. Så det utvecklar också eleverna väldigt mycket. Så jag säger bara: Våga!

Tävla med din klass här