Alkoholundervisning på Grenadjärsskolan med Rebecka Hagsten

Rebecka Hagsten

Rebecka Hagsten jobbar som lärare och biträdande rektor på Grenadjärskolan i Örebro och hade i våras besök av Anna Nygren som är specialpedagog och expert på Prata om alkohol. Syftet med besöket är att utbilda och inspirera till ett effektivt, hälsofrämjande och alkoholpreventivt arbete. 

Hej Rebecka! Berätta om besöket. 

Vi har elever från årskurs 3 till årskurs 9, men det här arbetet berör främst högstadiet. Det var våra elever i årskurs sju och åtta som mötte Anna i maj. Jag arbetar både som lärare och biträdande rektor, så det var genom elevhälsoteamet jag kom i kontakt med det här projektet via Prata om Alkohol, som skickade en inbjudan till oss.

Vad var era förväntningar inför skolbesöket?

Vi hade ganska höga förväntningar eftersom det här var ett helt nytt sätt för oss att närma oss dessa frågor, att göra det digitalt och i spelform. Vi har tidigare haft antidrogstemadagar som bryter schemat, men det här kändes nytt och intressant. Även om alkohol inte var vårt huvudsakliga tema för året, kändes det som ett bra tillfälle att ta till oss något nytt. Det blev väldigt positivt och Anna gjorde ett fantastiskt jobb. Vi var också lite fundersamma på hur eleverna skulle ta emot det, men det gick över förväntan. Diskussionerna flöt på bra, trots att vi var en stor grupp.

Hur kom ni i kontakt med skolmaterialet och vad fångade ert intresse?

Det var via elevhälsoteamet. Vi fick ett mejl om det nya materialet och att vi hade möjlighet att vara en av de tio första skolorna som fick ett skolbesök. Vi tänkte att det bästa sättet att förstå materialet var att få en introduktion från någon som varit med och tagit fram det, så vi skickade iväg en förfrågan och fick det här besöket, vilket vi är väldigt tacksamma för. Det var verkligen en förmån att det gjordes kostnadsfritt för skolor.

Hur upplevde ni besöket och innehållet som presenterades?

Anna gjorde ett utmärkt jobb. Vi hade cirka 55-60 elever och sex pedagoger på plats. Allt var tydligt och lätt att följa för eleverna, och vår tekniker hade förberett allt så att det fungerade smidigt. Anna var en väldigt bra föreläsare – enkel, tydlig och rak, och hon lyckades fånga elevernas uppmärksamhet på ett fantastiskt sätt. Samarbetet mellan oss fungerade också väldigt bra. Vi kände inte Anna sedan tidigare, men det blev ett jättebra samspel.

Har ni kunnat arbeta vidare med frågorna efteråt?

Vi har ännu inte hunnit återvända till materialet, men vi har sparat alla resultat och planen är att arbeta vidare med det under året. Vi har schemalagda relationssamtal och tänkte inkludera det här materialet i de samtalen. Vi har också kunnat använda forskningen som Anna tog upp, särskilt det om motståndsforskningen, i andra sammanhang. Till exempel har vi ett trafiktema snart där alkohol och att våga säga nej också är aktuellt.

Tyckte du att eleverna var intresserade av ämnet?

Ja, det tycker jag. Eleverna är på olika nivåer i sin relation till alkohol, men de möter ämnet på olika sätt, till exempel genom filmer, äldre syskon eller i samhället i stort. Alla elever tog ställning i de här frågorna genom de olika övningarna, och det var positivt att se hur engagerade de blev.

Vilka långsiktiga fördelar ser du med besöket?

Det största är att vi nu har något att återvända till. Vi kan arbeta vidare med materialet och använda det i olika sammanhang. Spelet gav oss en gemensam bild av hur eleverna tänker och det var en bra grund att utgå ifrån. Jag tror inte att vi hade kunnat sätta oss in i det på samma sätt om vi bara fått materialet utan besöket, så det var en förutsättning för att vi skulle komma igång ordentligt.

Vad skulle du säga till andra skolor som är intresserade?

Jag rekommenderar varmt att försöka få ett skolbesök om det är möjligt. Det var en stor skillnad att få den personliga introduktionen och se hur spelet fungerar i praktiken. Det var inte alls svårt att använda och det gav oss mycket. Även om man inte får ett besök skulle jag rekommendera att sätta sig in i materialet, för det är värt det.

Finns det några förbättringar som skulle kunna göra det ännu bättre?

Några elever tyckte att karaktärerna i spelet såg lite fåniga ut, men det är sådant man får ta med en nypa salt. Överlag var responsen väldigt positiv. Det var ett bra sätt att hantera de här frågorna på ett engagerande sätt.

Är det något annat du skulle vilja tillägga?

Jag vill tacka er som jobbar med det här, för det är ett oerhört viktigt arbete. Ni ger oss verktyg för att kunna hjälpa våra ungdomar innan de hamnar i svåra situationer. Det enda jag tänker är om det skulle vara möjligt att skapa någon form av föräldrakoppling, så att föräldrar också kan ta del av materialet och spela spelet hemma med sina barn. Det skulle vara ett positivt komplement.

Intervju och artikel skriven av Emmy Ottosson